Forografie?

FOROrealisme?

fotografie = de kunst om met licht afbeeldingen vast te leggen op dunne, voor licht gevoelige lagen

foro-: van Proto-Indo-Europeaans *bher = dragen, bewegen
-grafie: van PIE stam *gerbh = “krabben, krassen” < graphein=Β  “tekenen, schrijven”

forografie = de kunst om te verbeelden en in een beeld vast te leggen, ingegeven door al wat beweegt of wat bijdraagt tot de betekenis, door alles wat relevant is

‘The Piazzetta, Venice, Looking North’ by Canaletto (ca. 01740)

Levende wezens nemen niet waar zoals zoals een camera
De camera is eigenlijk niets meer dan een “verlamde cycloop” (D. Hockney) die weerkaatst licht opvangt (doorgaans) in de fractie van een seconde opgevangen m.b.v. een lens. Lineair perspectief en fotografie maken sinds de 15de eeuw hun opgang en zijn geleidelijk aan in ons collectieve bewustzijn binnengeslopen, waardoor we geloven dat de foto de meest “realistische” of “natuurlijke” kijk of weergave is.

Dit is behoorlijk problematisch. Een foto toont enkel gereflecteerd licht van een voorwerp vanuit één perspectief en biedt slechts één manier van kijken naar de dingen. Collage laat toe om meer te tonen met deze technologie, maar het blijft beperkt.
Tegenwoordig spenderen mensen vele uren voor een scherm; hierdoor zien we niet langer het verschil tussen kijken met ons hele lichaam, bewegen, voelen, de ogen bewegen, enz. en kijken naar een kant-en-klaar verwerkt beeld op papier of scherm.
De meeste mensen denken dat het enkel een verschil is in beeldkwaliteit, maar dit is niet zo!!

Forografie is de creatie van beelden door middel van om het even welke kracht of energie die betekenis draagt en deze beelden vormgeeft/informeert, zowel mentaal als fysiek. Dit omvat ook verbeeldende krachten.

In het algemeen zijn verschillende perspectieven ingevoegd in hetzelfde beeld, zoals heel expliciet vertoond in Kubistische kunst.

Het verbeelden van meer dan wat zichtbaar is aan de oppervlakte kan een heuse verrijking zijn voor een cultuur die zo gericht is op het fotografische, en kan mogelijk verder inzicht geven in de natuur en de wereld.

Camera’s creΓ«ren afstand; zonder camera’s is er meer nabijheid, verbinding en betrokkenheid.

In de fysica is het concept van de foronometrie geen onbekend gegeven, al is het wel beter gekend als kinematica.
In de vliegbouwkunst bijvoorbeeld is het de foronomische kracht die een vliegtuig in de lucht houdt, door middel van de snelheid en de vorm en de hoek van de vleugels (!).

Het concept is recent ook terug opgepikt door prof. Basil Hiley in zijn ontologische interpretatie van de quantum fysica.

14+ foto’s in 1

single shot

Vaak gestelde vragen

Fotografie heeft zeker haar plaats in de wereld, we houden er ook van.
Alleen, fotografisch/lineair perspectief kan niet en zou niet de enige maatstaf mogen zijn wanneer we het hebben over inzicht/begrip van onszelf en de wereld.

Eigenlijk wel ja, klopt.

We denken dat het nuttig is om bewust te worden van het bestaan van niet-fotografische verbeeldingsvormen.
Daarenboven zijn er verschillende niveaus van “forograficiteit” van een beeld. Een fotorealistisch of hyperrealistisch beeld heeft bijvoorbeeld weinig forografische kwaliteiten.